Dysocjacja – Tworzenie spójnego poczucia własnej tożsamości w zintegrowanym podejściu ukierunkowanym na ciało

Dysocjacja – Tworzenie spójnego poczucia własnej tożsamości w zintegrowanym podejściu ukierunkowanym na ciało

„Kiedy pacjenci musieli się rozpaść na kawałki, aby przetrwać i nie mogą żyć w chwili obecnej”. Tworzenie spójnego poczucia własnej tożsamości (self) w zintegrowanym podejściu ukierunkowanym na ciało.

Zakres tematyczny warsztatu:
Dysocjacja – jak ją rozpoznać i skutecznie z nią pracować? Strukturalna dysocjacja neurobiologii – objawy kliniczne, typowe błędy i wyzwania.

Zapraszamy na 3 dniowy warsztat psychoterapeutyczny dotyczący pracy z dysocjacją. Poprowadzi go Monica Urru, psychiatra i psychoterapeutka ISTDP, której praca opiera się na integracji tego modelu terapii z innymi metodami pracy z ciałem korzystającymi z wiedzy neurobiologicznej. Uczestnicy warsztatu zdobędą nie tylko rzetelną wiedzą o pracy ze zdysocjowaną traumą, ale też będą mogli uczyć się poprzez aktywne doświadczenie własne oraz poprzez oglądanie pracy Moniki. Zaprezentuje ona nagrania wideo sesji terapeutycznych, a także poprowadzi sesję na żywo z osobą , która zgłosiła się jako ochotnik.

Codziennie będziemy łączyć część teoretyczną i praktyczną, aby każdy mógł przejść transformacyjne doświadczenie uczenia się: w pierwszym dniu rozpoczniemy proces grupowy, aby zbudować świadomość siebie i zdolności samoobserwacji, w drugim dniu zobaczymy pacjenta doświadczającego terapii na żywo w celu zintegrowania teorii ISTDP z EMDR oraz pracy nad dysocjacyjnymi wspomnieniami w pojedynczej małej traumie (wypadek samochodowy), a następnie małe grupy będą prowadzone w rolach Terapeuty, Pacjenta, Obserwatora, aby stworzyć bardzo aktywne doświadczenie uczenia się.

Trzeci dzień będzie poświęcony integracji wiedzy i procesów wewnętrznych zachodzących w uczestnikach z realiami pracy terapeutycznej w gabinecie.

Materiał kliniczny, który zaprezentuje Monica Urru pokazujący przebieg procesu integracji wspomnień traumatycznych zakotwiczonych w ciele u dwóch pacjentów urodzonych jako bliźnięta.

Pacjenci zgłosili się z zespołem złożonego stresu pourazowego spowodowanego porzuceniem w wieku 4 lat w faveli w Brasílii, porwaniem i gwałtem oraz wieloma innymi traumami, zanim zamieszkali we Włoszech, najpierw w rodzinie zastępczej, a potem w rodzinie, do której w końcu mogli przynależeć. Pacjenci doświadczyli utraty zintegrowanego poczucia własnej tożsamości, retrospekcji i wszechogarniającego poczucia braku bezpieczeństwa. Wykorzystanie wielu różnych narzędzi pozwoliło wydobyć prenatalne wspomnienia cielesne związane z nienarodzonymi jeszcze bliźniętami, każde związane z pozornie normalną osobowością, wszystkie zdysocjowane, ale połączone pod tą samą tożsamością.

Monica zilustruje proces tworzenia spójnej narracji w historii, pozytywnych przekonań o sobie, zdolność do kontrolowania granic i ewolucję od dezorganizowanego do zaangażowanego przywiązania. Ponadto zilustruje rolę morderczej wściekłości jako napędu do życia, kontra tryb ”aby przetrwać w ciele”.

Kluczowe aspekty które będą poruszane: zespół zanikającego bliźniaka, teoria przywiązania, model adaptacyjnego przetwarzania informacji, bezpieczeństwo, zaburzenia dysocjacyjne, złożony smutek i żałoba, mordercza wściekłość, wina, miłość.

Złożona trauma jest rezultatem występowania ciężkiej i długotrwałej przemocy i/lub zaniedbania, szczególnie w dzieciństwie…

Co zyskasz jako uczestnik?
Podczas gdy korzenie tego zjawiska tkwią we wspomnieniach traumatycznych wydarzeń, które są przechowywane w sposób dysfunkcyjny, wynikający obraz kliniczny można zrozumieć w sposób bardziej kompleksowy i fenomenologicznie opracować go dzięki teorii strukturalnej dysocjacji osobowości (TSDP). W tym kontekście traumatyczne wydarzenia powodują podział osobowości pod względem dysocjacyjnych części osobowości. Osobowość jest definiowana jako dynamiczna organizacja wewnętrzna tych biopsychospołecznych systemów (nazywanych „systemami działania”), które określają jego charakterystyczne umysłowe i behawioralne działania. Istnieją dwie główne kategorie systemów działania: te związane z codziennym życiem (np. eksploracja, zaangażowanie społeczne, opieka, zabawa, regulacja energii i seksualność/rozmnażanie) oraz te związane z obroną indywidualnych zagrożeń (np. walka, ucieczka, zastyganie, poddanie się). W wyniku traumy, osobowość osoby jest nadmiernie, ale nie całkowicie podzielona między dwiema lub większą ilością takich dysocjacyjnych części, z których każda ma własną, przynajmniej elementarną, perspektywę pierwszej osoby. Podstawowym podziałem jest podział między dwoma głównymi systemami działania, co prowadzi do tego, co nazywa się Emocjonalną Częścią Osobowości (EP), która zawiera (używając języka AIP) dysfunkcyjnie przechowywane informacje i Pozornie Normalną Częścią Osobowości (ANP), skoncentrowaną na codziennym życiu. Ponieważ osoba (np. ANP) nie jest w stanie znieść emocjonalnej intensywności traumatycznych wspomnień (przechowywanych przez EP), do leczenia złożonej traumy potrzebne jest podejście zorientowane na fazę. Fazowe podejście składa się ze (1) stabilizacji, redukcji objawów i treningu umiejętności; (2) leczenia wspomnień traumatycznych; oraz (3) (ponownej) integracji osobowości. W leczeniu złożonych traum wykorzystuje się różnorodne metody (w tym EMDR, ISTDP, Brain Spotting, Sensorymotor Psychotherapy.). Celem warsztatu będzie jasne określenie narzędzi i zasad niezbędnych do skutecznego leczenia złożonych traum i dysocjacji.

Wparcie w postaci prezentacji wideo celem rozwijania umiejętności obserwacji każdej części, integracji spójnego poczucia Ego i każdego Ja należącego do tej samej grupy, pracy nad tym, aby pomóc pacjentowi pozostać tu i teraz, a nie tam i wtedy (zniekształcenie czasu), uważne Ego, obniżenie poziomu czujności, eksploracja uwolnionych stłumionych wcześniej wspomnień pod kierunkiem ego, tworzenie spójnej narracji.